Thursday 9 January 2014

Bersyukurkah Kita?

Bismillahhirahmannirrahim. Assalamualaikum.
Maaf jarang update entry. Cuma update apa yang dapat dikongsikan.

Aku nak berkongsi satu pengalaman dimana membuatkan aku juga terdiam seketika, bergenang air mata bila mengingatinya kembali. Allah. Cuma Allah saja tahu perasaan ini. Perasaan berasa begitu diri ini hina. Begitu tidak bersyukur. Serta sering mengeluh dengan ujian yang Dia bagi dalam sengaja atau tidak.

Aku ke satu bank. Untuk mengambil wang untuk berbelanja. Ternampak aku seorang pak cik ini menunggu giliran untuk memasukkan wang. Tersenyum dia. Aku membalas senyumannya. Setelah aku mengeluarkan duit. Pak cik itu datang menyapa kebetulan kami hanya sebelah menyebelah dalam tidak senang dan gelisah.

"Nak, macam mana masukkan duit ni? Pak cik tak tahu."

Aku tersenyum.

"Ada no. akaun nya pak cik?"

"Ada. Nah."
Di kertas renyuk terdapat no. akaun serta nama penuh seseorang.

"Nak, ada duit RM10 dua keping? Pak cik ada RM20. Pak cik nak bagi kat anak pak cik RM10. Kesian dia. Dia nak duit."

"Maaf pak cik. Tak ada."

"Tak apa. Masukkan saja RM20 ni saja."

"Tapi maaf pak cik. Mesin tak terima wang berlipat macam ni. Dia nak yang keras."

Pak cik itu buka dompet. Cuma terdapat berkeping-keping resit dan tiada duit lagi.

Aku cuba dapatkan bantuan orang lain. Alhamdulillah ada yang boleh menukarkan wang untuk pak cik itu. Tak berhenti dia mengucapkan terima kasih lalu beredar keluar dari bank.

Cerita banyak pun tak guna.
Bersyukur ke kita dengan apa yang kita ada sehingga hari ini? 
Tepuk dada tanya iman.
Redha dengan apa yang ada.
Jika RM20 itu terus diberi kepada anaknya.
Apa pak cik itu nak makan nanti?
Moga Allah sentiasa menambahkan iman kita dan sentiasa bersyukur.

Semoga Allah sentiasa bersama kita, dunia akhirat. Inn Shaa Allah, semua.