Wednesday 15 January 2014

Husnudzon.

Bismillahhirahmannirrahim. Assalamualaikum.

Alhamdulillah untuk harini dan seterusnya. Bersyukur kepada Allah, kita dapat terus bernafas dan bertaubat.

Ketika sering merungut apabila kesilapan orang lain, kita pula terpaksa perlu betulkan. Janganlah merungut. Mari husnudzon.

*******************************************************************

Semalam, Zaki (bukan nama sebenar) dan aku punya turn untuk memasak untuk kawan yang lain. Alhamdulillah, rezeki. Masak apa? Yang pasti bukan kangkung, laku kangkung semalam kat market mall sebab harga turun tau. *back to story*

Selesai memasak, selesai makan kami berlima semua. Aku dengan Zaki pergi membasuh kat bilik pantri. Yang lain basuh di pantri aras bawah.

"Aku geram betul lah. Ni mesti kerja-kerja budak pengotor."

Aku terkejut terus cepat cepat masuk bilik pantri tu.

"Asal kau?

"Tengok lah sinki ni, habis sisa sisa tak buang. Geli aku. Aku jugak kena buang."

Aku tersenyum.

"Zaki, kita husnudzon."

Zaki menepik.

"Nak bersangka baik apa dengan budak budak pengotor tu."

Aku balas senyum.

"Bersangka baik sebab Allah biarkan semua ni."

"Sebab?"

"Sebab nak bagi pahala free kat kau. Kau sekarang buat benda baik. Jadi, dapat pahala. Kau bersihkan tempat kotor, kau dapat pahala. Kau buat dengan ikhlas, kau dapat pahala. Allah sayang kau. Allah nak bagi pahala kat kau."

Zaki terdiam, lalu terus buang sisa tersebut.

"Betul jugak cakap kau. Tak terfikir aku. Ikut sangat baran, sampai terlupa Tuhan."

*******************************************************************

Kadang kita lupa sesuatu yang buruk dan teruk tu, ada yang indah dan baik terselit sebaliknya.
Selamat beramal soleh, sahabat.