Sunday 21 July 2013

Perantau.

Bismillahhir rahman nirrahim. Assalamualaikum.

Lama tak mengahpdate blog. Bukan malas, bukan lazy cuma mencari ruang dan masa yang sesuai. Alhamdulillah. Sebulan sudah di bumi perantauan. Alhamdulilah. Cita-cita bergelar mahasiswa pada umur cenggini dimakbulkan Pencipta.

Ternyata hebat juga percaturan di alam sebegini. Dibebaskan. Seperti burung keluar dari sangkar. Banyak bahaya mendatang dan bakal ditempuhi. Syukur. Cukup aku tahu Allah sentiasa memerhati. Hampir saja solat fardhu dilewatkan sebab assignment. Kejap. Assignment ni ke aku nak tunjuk dulu depan pemilik nyawa aku. Tinggalkan kejap. Baru sebulan. Baru sebulan. Allah. Baru jentikan ujianNya aku terus alpa seketika.

Coursemate. Perempuan. Seakan trauma diusik dari segi yang... Yah...youknowwhatimean.

Nasihat aku, "Cari kawan. Jalan dengan kawan. Kau perempuan. Bahaya."

Dia, "Aku tak nak susahkan..."

Omar menyampuk "Atau kau nak susahkan orang yang jauh daripada kita? Pilih? Kita kat sini, kawan je sebagai teman."

Dia, "Okay. Aku ajak korang kalau nak pergi ATM."

Aku, "Ajak kawan kau sekali. Baru aku dengan Omar follow kau."

Yang menganggu dia pun seolah-olah tidak ada rasa hormat pada golongan Hawa. Sekurang-kurangnya fikir kalau lelaki lain buat cenggitu pada kakak atau adik perempuan sendiri? Fikirlah. One day akan kena pada diri sendiri. Kalau tak isteri kau, anak perempuan kau? Biar kita fikir jauh sangat. Asalkan kita ingat benda buruk, dibalas buruk. Tak di sini, akan di sana.

"Ingat. Dia di atas sana sentiasa memerhati. Dua malaikat di kiri kanan terus mencatat. Ingat. Dia yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa."